Monday 1 April 2013

Overland Destination - Bangkok - Bang Noi Floating Market - Maeklong Railway Market

Seawal jam 6pagi jam telifon bimbit telah memula mengeluarkan suara ala2 ning baizuranya.. Ohhh liatnya aku nak bangun.. da la badan rase cam kena belasah dlm train smlm... haih.. liat-liat pon terpakse bangun.. hehehehehe si Jonh muke bengis je kejutkan aku. hahahahaha :) 
Kami pon gerak lebih kurang jam 7pagi siap2 bagai semua.. trus kuar dari hotel.
 Kluar dari hotel je.. trus ternampak ada peniaga2 sedang berniaga di kaki2 lima.. kira jual sarapan pagi la cam tu... haaaa... ingatkan x ramai laa sekali.. hambik.. :) 


Berbekalkan sebuah peta, pencarian google dan peringatan2 dari kawan2.. cam biasa laa aku pnya mastermind nie da siap print screen dlm phone dia utk ke Victoria Bus Station. Study jap.. terus bergerak.. kuar je hotel jalan 10 tapak da smpai MRT station Hua Lamphong.. naik dan trus transit train MRT ke LRT dan ke Victoria Bus Station. Trus Ambik sebiji van dan trus ke Bang Noi Floting Market.
Perjalanan mengunakan bus/van lebih kurang 2-3jam gak la aku pon x prasan sebab aku sambung dengkuran.. hehehehehehe (perut lapar (kosong) x makan ape2 sbb mlm smlm smpai just mkn KFC sahaja) 


Seawal jam 7pagi, Di kotaraya Bangkok, Gmbar dari dlm MRT menuju ke Si Lom station tuk transit LRT ke Victoria Station.


Sekitar Station Si Lom Station berjalan kaki dari Station MRT tukar ke LRT. Dan meneruskan perjalan dgn train ke Victoria Station.



Victoria Station Bangkok


Sampai je kt area Floating market kt org pon bercadang utk berjalan kaki ke kawasan kira macam cantre utk floating market tu arr. tgk map cam x jauh. tp kita org pon survey2 bot yg berada dia tepi2 sungai tu.. ada satu tmpt tu.. dia mintak 40bath sekepala.. mak ai bkn main mahal agie... pastu dia bleh ckp u xnak u jalan kaki.. now u go.. 2km utk sampai ke cantre.. damn la.. bkn men sombong agie.. ketogeri halau siak.. kita org pon pergi ke next station.. dia pon buka 40bath.. & kita org tawar menawar.. & last deal dpt la 20bath sekepala tu pon ikut pintu blakang katenya.. "u pay now, pay to me.. dont pay at counter & u shut up" kita org pon naik bot yg dia tujukan.. mak ai.. terperanjat beruk aku geng2 boatman ni pnya bot pakai enjin TURBO.. nak g mane turbo dlm sungai. hahahahahaha


Mercu tanda bagi kawasan Bang Noi Floating Market.. 


Bukan hanya di darat sahaja aku naik keta tebo. tp di Floating Market pon boatman blanje aku turbo gak.. hahahahaha 


Mase bot tu nak pusing kita org lalu kat station yg cam haram tu.. yg halau kita org tu.. haha sambil kami menganjingkan beliau. huhahahahaha bkn main nak PANCUNG org lagi.. hehehehehe.. aku pon terus kluarkan kamera.. mula2 cam x brapa heaven sbb On the way floating tu cam kedai2 tepi air je.. cam x brp best la.. Terukan perjalanan.. naaaaa aku plak da cam org x tentu arah. hahaha nak layan kamera.. nak layan video & nak hadap instagram.. hahahahaha aku je 3 benda nak kena hadap.. huhhahhahahhaa







Layan punya layan dlm bot, snap sane snap sini.. mase sejam pon abis.. arghhh aku da tension.. gmbar yg memuaskan atie masih xdpt agie.. sbb boat aku naik tu ada 3 org.. boatman aku ngan john.. x leh bergerak sangat nnti bot x cantre.. erghhh... trus kita org di hntar ke tmpt asal kita org naik td.. dlm perjalanan john tnya.. 

J : cam mane dpt gmbar? 
A : ada tp x brp best ahhh
J : jom kita repeat jalan kaki mau..
A: sure? 2km kot.. 
J : xde arrr dekat je... (bahagian sedapkan hati)
A: Okey jom.. 

Sampai je kt station tu kita orang pon start le berjalan.. time pergi tu x le penat nau.. sbb semangat nak cari gmbarkan.. hahahahahaha smpai ke.. aku pon terus tembak sana tembak sini.. haaaaa... 















Kita org dekat sejam gak la port kat situ cari gmbar bagai... sampai aku rase dahh ahh cukup la nie.. lagi pon kita org kena rush & survive cari pengangkutan awam ke Maeklong Railway Market... Kita org pon bergerak dari Bang Noi menuju ke jalan utama.. (3km) yee trima kasih jalan kaki panas2.. yahooo... taxi hawau ni langsung xnak lalu.. puiii penat jalan siot.. :( 
sampai je jalan utama kt org compius nak tggu bus cam mane.. sbb bustop xde.. :( (x macam kt mesia) masuk 7-11 dan tnya.. dorang trus tunjukkan tmpt yg sesuai utk tggu bus/van.


gmbr jalan kaki sket.. 


Sampai je kt tmpt yg di tunjukan tu.. ada lah sorang perempuan.. lingkungan umo 30an la.. (boleh tahan) hahahaha kita org pon saje2 wat2 tnya 3-4kali padahal da tau da.. hahaha dgn ramahnya dia jwb.. yg tmpt tunggu bus di sini.. Ramah gak la.. Dia ni bekerja di Floating market  yg sesi petang.. persisir sungai Mekong rasenya aku pon x brp pasti.. sembang-sembang sket.. kira dia ni fasih berbahasa inggeris sbb dia bekerja dgn tourist je hari2.. jd dia agak fasih berbahasa enggeris. :), Van pon sampai kami naik.. perjalanan dekat 45minit gak.. 
yg gurl ni td bkn main caring.. dia yg dealkan harga, dia yg suh kami turun kt tmptnya.. dan sempat bagi direction utk bustop yg seterusnya utk kami pulang ke Bangkok.. (thanks ye.. walaupon x dpt nak borak2 panjang aku respect la org2 thai ni mostly semua peramah) kami pon turun je.. betul2 kat rail keretapi tu. huh.. jam kt tngan dlm kol 1.45.. perut kosong.. lapar gile.. ergkk.... pusing.. layan street jap.. 




Perut masih lapar.. nak wat cam mane.. mmg banyak makanan yg terjual di kaki2 lima sepanjang perjalanan kita org kt area Railway market nie.. ada katak bagai.. heheheh



Tapi tu laa bukan nak poyo tp seeloknya cari dulu.. ada org kate bedal je la tp aku ni bab makan aku cam jaga sket la hahahaha tp tgk mmg da sgt2 selera.. tp bile terfikir balik erkk.. x jd la.. pusing2 jumpa 7-11 haaaa tmpt makan yg paling haeven.. huhahah pergi blakang cari maggie segera dgn pantas bedal.. hahahaha perisa LALA tu.. hahahahaha seafood gitu.. hahaha bedal je la.. beli roti sket wat2 alas2 perut.. :) 

jam menunjukkan da kol 2.30ptg kita org makan kt tepi kaki lima tu.. bersila siap.. hahahahaa :) (berkelah) hahahahaha releks2 jap.. dan teruskan perjalanan ke station keretapi kt situ.. street tetap street 







Kami terus ke market tmpt laluan keretapi tu sbb xnak berpusu2 dan bersesak2 serta mencari angle terbaik.. 30minit awal la kot.. siap bersila tepi kadai mmg da x larat nak berdiri.. 
Kat sini aku agak pressure sket.. sbb aku nak kena kawal 3 benda.. Gambar (5D) (gmbar iphone for instagram, @hakimihaslan FOLLOW ye ) dan video.. hahahahah sib baik la si john nie bersetuju nak pegang 2 kamera.. compact kamera plak time tu tetiba je batt dia abis.. alahai.. nak uat cam mane xde rezeki si john kan.. compact kamera dia plak batt kong.. jd.. aku tumpukan perhatian pada main kamera aku.. 






Pett pettt pettt haaa aku ingat keretapi da sampai tp.. kereta yg survey rail ketapi lalu.. arghh bile dia nak lalu ni.. (penantian tu kan satu penyiksaan normal arr) hahahahaa :) tunggu punya tunggu. aku pon plan nak letak iphone aku kt atas sayur2, tumpang sayur nenek yg berniaga tu.. last2 pui... sayur kena alih kan sbb ketapi nak lalu... arghhhh last2 john yg pegang kamera tu... aku da x fikir ape da... .. 







Tuttt tutttt.. haaa smpai da. Ready.. truut trutt trutt trutt.. aku burstkan 5D aku hahahahaha pelepap pelepap pelepap.. gadak je la.. :) hehehehe





Check gmbar, video semua.. john pon tnya

J : Haslan okey x? gmbar semua ok?
A : Okey cun video pd awak okey/?
J : Okey...  lau awak x dpt kita tggu ketapi patah balik.. mau? 15minit agie? 
A: ok la ni cukup2.. 

Dalam perjalanan mencari bustation.. sempat gak layan street. hahahaha 



Kita org pon bergerak cari tmpt tunggu bus yg awek tdd btau tu.. arghhhhh da pusing2 da x tau mane da tmpt dia... KT SINI AKU ADA PELIK SKET NGAN ORG2 THAI. AKU TNYA PADA SORANG BDK SKOLA NI.. 

A: Hey Can u speak english? Can i Ask U? Where Bustop want goback to Bangkok?
S: Dia pandang aku atas bawah dan tnpa berbunyi sepatah haram pon.. 
A: Hello.. u understand me?
S: Tetap pandang aku atas bawah dan pandang kiri kanan dan terus beredar..
A : WTF oit... ape ni.. aku blur jap..  aku kena 2 kali kot cam nie... 

Moral dia x semua org thailand tu peramah.. tp xsemua la.. :) mgkn bdk skola nie cam terperanjat ke ape ke.. entah la aku pon x tau.. ingat bdk skola tau cakap omputih.. lau tnya pakcik2 & makcik2 tpi jalan tu susah sket la nak komunikasi... heheheheh ape pon aku smile je.. 

Last2 John panggil aku dan terus bawak ke tmpt menunggu bus, smpai je.. trus ada org sambut dan trus Van smpai.. perjalanan yg aku ingat 2-3jam td. bertukar menjadi 5jam akibat jam teruk dari flyover skyway sungai Mekong nak ke Bandaraya Bangkok.. Jam yg sangat teruk. x bergerak.. (aku org mlk mmg alergik sket ngan jam nie) sbb melaka kan jarang jamm.. kalau org KL aku x tau arr. da biasa kot.. (dlm jam pon aku smpt snap2 picture sket.. hehehe instagram utk tatapan kawan2)...


Sampai je Victoria Station.. aku jd cam tergamam.. mak ai bukan main ramai lagi org.. lebih kurang dlm kol 5.30ptg.. sampai xde ruang nak berjalan di tambah plak dgn deretan2 kedai penjaja di kaki lima.. waktu org balik kerja. waktu bdk2 sekola sesi petang balik.. waktu dorang kluar riadah.. arghh semak pale aku.. nak jalan pon berhempit2. nak berhenti snap gmbar? (memang x la wei) mmg kena langgar je.. jd jalan pelan2 menuju ke LRT station.. (kt sini org thailand agak berdisiplin.. xde sorang pon yg melintas di jalan raya. semua menggunakan jejantas. Pemantauan pihak berkuasa terlalu kerap.






Kt org pon ambik LRT ke Siam Centre utk destinasi seterusnya.. haaaaaa Cari makan di Hard Rock Cafe dan belikan barang2 kawan2 kirim.. :) lepaking cari2 barang.. pusing2 area Siam Cantre dan kita org Transit MRT dan pulang ke area Hua Lampong utk mencari makanan Halal.. 
Nasib agak baik kedai masih bukak tp di hujung2 rancangan.. bedal je la.. janji perut isi.. dan terus balik ke bilik mandi dan releks... 






Huh da releks dlm bilik.. mmg agak pait sket arr nak turun da la tingkat 5.. Wifi plak wathal.. adoii da la 13jam x dpt hapdate FB, instagram dan twitter.. wathal.. :) terpakse turun ke Lobby tinggkat bawah dan wat report Wifi x de. damn.. gile pnya penat... releks2.. terus mandi.. haaa john turun bawah layan wifi kt lobby.. aku mandi siap2.. tara truss dpt wifi.. pastu aku turun bawah, dan trus round bandaraya Bangkok. damn malam pon org Bangkok ni x reti tido ke.. hahahahah takut plak aku. macam2 ragam ada.. :) biasa lakan BANGKOK.. :) 






Dan kami terus balik dan tidur.. 
























No comments:

Post a Comment